Deset kilogramů rostlinných olejů průměrně ročně spotřebují lidé na Slovensku. Od vypuknutí války na Ukrajině, která je největším světovým producentem slunečnicového oleje a zásobuje jím celou Evropu, je po olejích mimořádná poptávka. Čtyři miliony tun slunečnice totiž vězí na Ukrajině trápené válkou. Olej chybí od Španělska po Německo, ale také v Řecku. Zájem o něj roste i na Slovensku a rostoucí cena – olej meziročně zdražil o 31 procent – kupujícím zatím nedělá problém.
Spíše je znervózňují náznaky omezení nákupu nebo informace o tom, že zanedlouho může cena prolomit dříve nepředstavitelnou hranici čtyř eur za litrovou láhev. To v součtu s jinými obavami povzbuzuje k nákupům. Obchod i resort zemědělství uklidňují, že mají situaci pod kontrolou.
Tesco, jeden ze symbolů nákupů v supermarketech mělo podle medializovaných informací omezit prodej slunečnicového oleje, Metro zase mouky. V úterý však obchod začal vysílat informace, že prodej zvládá a pokud jde o oleje, nemá důvod omezovat množství pro své zákazníky.
„Máme skvělou spolupráci s našimi dodavateli a věříme v náš dodavatelský řetězec a naši schopnost poskytovat zákazníkům dostupnost produktů, které potřebují. Po přehodnocení situace v obchodech Tesco momentálně neomezujeme kusový prodej jakýchkoli potravin,“ reagovala na situaci Katarína Pšenáková, ředitelka komunikace Tesca na Slovensku.
Omezení jen pro spekulanty
Jak se však říká, bez větru se ani lístek nepohne. V Tescu mělo podle Martina Krajčoviče, předsedy SAMO (Slovenské aliance moderního obchodu seskupující nadnárodní obchodní řetězce) dojít k nedorozumění v interní komunikaci mezi jednotlivými odděleními. Výsledkem byl příkaz vyložit na pulty dva kartony slunečnicového oleje… Co se stalo, to se neodstane. Nyní Tesco ujišťuje prostřednictvím své mluvčí i předsedy SAMO, že k žádnému omezení potravin nedochází. Ať v době, kdy rytmus událostem udává válka, ale také spekulace a spekulanti, vydrží co nejlépe.
Právě kvůli nim měli v řetězci Metro silný důvod pro omezení prodeje mouky na 200 kilogramů na jednoho zákazníka. Takové množství si běžný spotřebitel nekupuje, jde spíše o živnostníky podnikající v gastrosektoru. Jak vysvětlil Martin Krajčovič, k zastropování prodeje sáhly v řetězci proto, aby zabránily spekulantským nákupům mouky. Přišel totiž zákazník, který skoupil rovnou tři palety.
„Jelikož je předpoklad, že cena mouky poroste, někteří se snaží skoupit mouku a pak ji se ziskem dále prodat. To byl důvod, proč byl nákup omezený,“ uvedl Krajčovič.
Obchod by měl podle něj situaci zvládnout, pokud ovšem nenastanou panické nákupy. Ty už zažily po vypuknutí války na Ukrajině iv Německu. Naposledy Slováci podlehli panice během první vlny pandemie Covidu-19, když skupovali mouku, rýži, těstoviny, droždí. Přestože potravinářský průmysl – slovenský i evropský – tehdy fungoval bez zádrhů a nepociťoval ve výrobě atak dražících energií ani nedostatek surovin jako nyní, měl co dělat, aby se vyrovnal s náporem nákupů. Ty vyvrcholily před velikonočními svátky, které navíc přinesly celé zemi lockdown.
„Každý panický nákup naruší logistický proces začínající ve výrobě, pokračující ve zpracování a distribuci výrobků do skladů a odtud do obchodů,“ připomněl Martin Krajčovič a apeloval na zdravý rozum kupujících.
V nouzi znáš přítele
Další nadnárodní řetězec Billa, která je součástí skupiny REWE International AG, uvedl, že situaci předvídaly již dříve a v dostatečném předstihu přijaly nezbytná opatření. „V našich skladech máme dostatečné zásoby oleje, abychom uměli uspokojit potřeby našich zákazníků v plném rozsahu. Není proto namístě se zbytečně znepokojovat.“

Řetězec s největším podílem prodeje slovenských potravin COOP Jednota Slovensko zatím nepociťuje enormně zvýšený zájem o oleje ani ostatní potraviny. „Neevidujeme případy panického nákupu ani cukru či mouky. Olejů máme nakontrahovaných od hlavního dodavatele dost, dodávky jsou plynulé, není důvod se znepokojovat,“ poslal spotřebitelům dobrou zprávu vrchní ředitel obchodu v COOP Jednota Slovensko Branislav Lellák. Na nejbližší měsíce má síť, která je silná na slovenském venkově, olejů dost.
Lellák upozornil, že před obchodem a jeho zákazníky jsou za dva týdny velikonoční svátky. „Zboží mám nachystaného dost,“ řekl Branislav Lellák a pochválil slovenské dodavatele, se kterými má síť COOP Jednota Slovensko dlouholeté dobré obchodní vztahy. \“Vyplatila se nám podpora slovenských potravin a nyní se nám recipročně vrací v podobě stabilních dodávek potravin, které si ptá zákazník,\“ konstatoval Branislav Lellák.
Redakce radí: Nechte se inspirovat zajímavými články, tipy a nápady, inspirace není nikdy dost.